Yhdessä olemme askeleen edellä

Digitalisoituminen on muuttanut ja muuttaa jatkuvasti arkeamme ja yritysten liiketoimintaa toimialasta riippumatta. Kulutustottumukset muuttuvat ja kuluttajakenttä pirstaloituu. Teollisuudelle teollinen internet ja Big Data avaavat uusia mahdollisuuksia muun muassa palveluiden ja huollon kehittämisessä. Vähittäiskaupassa monikanavaiset tilaus- ja asiointipalvelut yleistyvät ja markkinoinnin puolella taas kanavat ja toteutusmahdollisuudet lisääntyvät ja asiakkuusdatan hyödyntämisen rooli korostuu. Tiedolla johtamisesta tulee arkipäivää ja ostaminen palveluna muuttaa muotoaan.

Digitalisoituminen ei ole uusi asia – se vain etenee yhä nopeammin ja yllättää meidät koko ajan. IT-toimijana olemme Digiassa muutoksesta innoissamme, koska se luo meille uusia mahdollisuuksia.

Asiakaslupauksemme ohjaa päivittäistä työtämme

Me Digiassa olemme digitalisoitumisen eturintamassa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Ohjelmistomme ja palvelumme ovat jo tänä päivänä merkittävä osa yhteiskuntaamme. Ymmärrämme asiakkaidemme liiketoiminnan haasteita ja autamme heitä digitalisoitumisen murroksessa kotimaassa ja kansainvälisesti. Yhdessä olemme askeleen edellä.

Askeleen edellä oleminen vaatii jatkuvasti lisää nopeutta, ketteryyttä ja rohkeutta. Digialaisilta löytyy tahtoa ja kykyä kehittää toimintaa edelleen. Tavoitteenamme on olla asiakkaidemme suositelluin kumppani ja tavoitteen saavuttamisessa asiakaslupauksemme ohjaa päivittäistä työtämme. Lupaamme toimia kyvykkäästi, hyvällä asenteella ja yhteistyössä asiakkaan ja kumppaneiden kanssa. Työmme lopputulokset toimivat sovitusti.

Kannattavuus kotimaassa hyvällä tasolla

Kansantaloudellisesti vuosi 2014 oli haasteellinen. Taloudellinen tilanne ja kuluttajien ostovoima heikkenivät sekä Suomessa että koko EU-alueella. Ukrainan kriisi ja Venäjän tilanteen kiristyminen vaikuttivat Venäjällä toimivien yritysten liiketoimintaedellytyksiin, ja lisäsivät epävarmuutta globaalissa liiketoimintaympäristössä.

Vaikka nämä haasteet heijastuivat myös Digiaan, toimintamme on vakaalla pohjalla. Liikevaihto jäi hieman edellisvuodesta, mutta kannattavuus kehittyi oikeaan suuntaan.

Kotimaan liiketoiminnassa selkiytimme tarjoomaamme. Tiedon hyödyntämisen tarjooma-alue kehittyi katsauskaudella erittäin hyvin ja myös toiminnanohjausjärjestelmien kysyntä oli katsauskaudella hyvä. Erityisen hyvä kysyntä oli Digian omilla ohjelmistotuotteilla ja rahoitusalan palveluilla Suomessa.

Qt-liiketoiminnassa fokusoimme toimintaamme. Perustimme The Qt Company -tytäryhtiön edistämään Qt-liiketoiminnan kehitystä ja kasvattamista. Uskomme Qt:n olevan kilpailukykyinen ohjelmistokehitysympäristö kaikissa johtavissa käyttöjärjestelmissä ja kohdemarkkinoissa. Qt-ekosysteemi kasvaa vahvasti ja myös käyttäjiltä saatu palaute tuotteesta on ollut erittäin positiivista. Panostukset tulevaisuuden kasvuun kuitenkin rasittavat hetkellisesti liiketoiminnan kulurakennetta ja kannattavuutta.

Pitkäjänteistä strategian toteuttamista

Olemme tehneet strategiset valintamme ja vuoden 2015 aikana keskitymme kannattavuuden parantamiseen sekä liikevaihdon kasvuun valitsemillamme päätarjooma-alueillamme kotimaassa ja Qt-teknologialla kansainvälisesti.

Qt:ssa toiminnan painopiste on myynnin kehittämisessä ja sitä kautta kasvun edellytysten luomisessa. Kasvupanostusten ohella kiinnitämme huomiota myös kannattavuuden parantamiseen. Kotimaassa jatkamme panostuksia asiakasymmärryksen syventämiseksi sekä myynnin ja tarjooman kehittämiseksi. Haluamme tuottaa entistä kilpailukykyisempiä ratkaisuja ja palveluita asiakkaidemme liiketoiminnan tehostamiseksi.

Koko Digia-tasolla tavoitteenamme on kannattavuuden parantaminen ja vähintään yleistä markkinatasoa vastaava orgaaninen kasvu. Seuraamme aktiivisesti mahdollisuuksia tarkoin valikoituihin, yhtiön strategiaa tukeviin yritysostoihin.

Haluan kiittää asiakkaitamme ja osakkeenomistajiamme luottamuksesta Digiaa kohtaan. Kiitos henkilöstöllemme hyvästä työstä nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

Juha Varelius