Henkilöstö, johto ja hallinto

Digia-konsernin henkilöstön määrä oli katsauskauden lopussa 932, jossa oli vähennystä 6 henkilöä eli 0,6 prosenttia verrattuna tilikauden 2013 loppuun (12/2013: 938 henkilöä). Keskimäärin henkilöstöä katsauskaudella oli 935, jossa oli vähennystä 4 henkilöä eli 0,4 prosenttia verrattuna tilikauden 2013 keskiarvoon (2013: 939).

Yhtiön henkilöstöä kuvaavat tunnusluvut:

2014 2013 2012
Keskimääräinen lukumäärä tilikaudella 935 939 1 025
Tilikauden palkat ja palkkiot 52 984 52 525 54 028

Henkilöstön jakautuminen toiminnoittain tilikauden 2014 lopussa:

Kotimaa 76 %
Qt-liiketoiminta 19 %
Hallinto ja johto 5 %

Ulkomailla työskenteli katsauskauden lopussa yhteensä 146 (12/2013: 170) henkilöä.

Digia Oyj:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 11. maaliskuuta 2014 hallitukseen valittiin uudelleen Päivi Hokkanen, Robert Ingman, Kari Karvinen, Pertti Kyttälä, Seppo Ruotsalainen, Leena Saarinen ja Tommi Uhari. Pertti Kyttälä valittiin järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi ja Robert Ingman hallituksen varapuheenjohtajaksi.

Digia Oyj:n toimitusjohtajana on toiminut Juha Varelius vuoden 2008 alusta alkaen.

Konsernin tilintarkastaja on tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy päävastuullisena tilintarkastajanaan KHT Heikki Ilkka.

Qt-liiketoimintaa johtanut Tommi Laitinen on katsauskauden kuluessa siirtynyt pois liiketoiminnan johdosta ja Qt-liiketoimintaa johtaa toistaiseksi oman toimensa ohella Digian toimitusjohtaja Juha Varelius. Yhtiö on käynnistänyt haun liiketoiminnan uudeksi johtajaksi.

Digian hallituksella oli tilikaudella 2014 kolme valiokuntaa: palkitsemisvaliokunta, tarkastusvaliokunta ja nimitysvaliokunta. Hallitus vahvisti valiokuntien työjärjestykset vuodelle 2014 kokouksessaan 2.4.2014.

Valiokunnat eivät ole päättäviä eivätkä toimeenpanevia elimiä, vaan niiden rooli on avustaa hallitusta kunkin valiokunnan tehtäväaluetta koskevassa päätöksenteossa. Valiokunnat raportoivat säännöllisesti työstään hallitukselle, joka päättää ja vastaa kollegiaalisesti myös valiokuntien työstä.

Palkitsemisvaliokunnan tehtävänä on valmistella yhtiön johdon palkitsemisjärjestelmiä ja seurata niiden toimivuutta yhtiön tavoitteiden saavuttamiseksi, turvata päätöksenteon objektiivisuutta sekä varmistaa palkitsemisjärjestelmien läpinäkyvyys ja järjestelmällisyys. Palkitsemisvaliokuntaan kuuluivat tilikaudella 2014 Päivi Hokkanen (puheenjohtaja), Robert Ingman ja Leena Saarinen. Palkitsemisvaliokunta kokoontui tilikaudella neljä kertaa kaikkien jäsenten läsnä ollessa.

Tarkastusvaliokunnan tehtävänä on avustaa hallitusta varmistamaan yhtiön taloudellisen raportoinnin ja laskennan menetelmien sekä tilinpäätöksen ja muun yhtiön antaman taloudellisen tiedon lainmukaisuus, tasapainoisuus, läpinäkyvyys ja selkeys. Tarkastusvaliokuntaan kuuluivat tilikaudella 2014 Pertti Kyttälä (puheenjohtaja), Kari Karvinen, Seppo Ruotsalainen ja Tommi Uhari. Tarkastusvaliokunta kokoontui tilikaudella neljä kertaa kaikkien jäsenten läsnä ollessa.

Nimitysvaliokunnan tehtävänä on valmistella ehdotus varsinaiselle yhtiökokoukselle hallituksen jäsenten lukumäärästä, hallituksen jäsenistä, hallituksen puheenjohtajan, hallituksen varapuheenjohtajan ja hallituksen jäsenten palkkioista sekä hallituksen valiokuntien puheenjohtajien ja jäsenten palkkioista. Nimitysvaliokuntaan kuuluivat tilikaudella 2014 Robert Ingman (puheenjohtaja), Kari Karvinen ja Pertti Kyttälä. Nimitysvaliokunta kokoontui tilikaudella neljä kertaa kaikkien jäsenten läsnä ollessa.

Digia noudattaa Arvopaperimarkkinayhdistyksen 1.10.2010 voimaan tullutta Suomen listayhtiöitä koskevaa hallinnointikoodia. Digian hallinnointi- ja ohjausjärjestelmä perustuu osakeyhtiölakiin, arvopaperimarkkinalakiin, yleisiin corporate governance -suosituksiin sekä yhtiön yhtiöjärjestykseen ja omiin sisäisiin corporate governance -toimintasääntöihin. Hallinnointikoodi samoin kuin tästä toimintakertomuksesta erillisenä annettu selvitys yhtiön hallinnointi- ja ohjausjärjestelmästä ovat nähtävissä yhtiön internet-sivuilla osoitteessa www.digia.fi.